Allah Güzeldir; Her Yaptığı Ve Yarattığı Da Güzeldir
Yazar
Mesaj
Birdemetgül ADMİN
Mesaj Sayısı : 1046 Points : 2741 Kayıt tarihi : 10/12/10 Yaş : 54 Nerden : İSTANBUL
Konu: Allah Güzeldir; Her Yaptığı Ve Yarattığı Da Güzeldir Cuma Mart 04, 2011 5:29 am
Güzeldir; Her Yaptığı ve Yarattığı da Güzeldir: 'ın isim-sıfatlarından biri "muhsin" (güzel yapıp eden)dir. muhsin olduğu için her yarattığını güzel yaratmıştır. Oinsanı da güzelhatta en güzel biçimde yaratmıştır (bkz. 32/Secde7; 40/Mü'min 64; 64/Teğâbün3; 59/Haşr24; 95/Tîn4). İnsanın ürettiği tüm güzelliklerin gerçek sahibi ve yapıp edicisi olup bu üretimde insanın beyninigönlünüelinidilini kullanmaktadır. 'tan daima güzellik zuhur eder. Kötü ve çirkin (seyyie)insan nefsinin ürünüdür (4/Nisâ79). yaratıcıların en güzelidir (40/Mü'min14; 37/Sâffât125). Var ettiklerine en güzel boyayı vuran da 'tır (2/Bakara138). aynı zamanda hüküm verme bakımından da en güzel olandır (5/Mâide50). Rızkın en güzeli de 'tan gelir. O rızık verme yönüyle de en güzeldir (65/Talâk1; 11/Hûd88; 22/Hacc 58; 16/Nahl75). Sözün de en güzelini bir kitap halinde indiren O'durO'nun kelâmı da tüm güzellikleri içerir (39/Zümer23). Bu yüzden insana indirilen sözün en güzeline uyması emredilir. İnsana inen sözlerin en güzeli 'ın sözüdür (39/Zümer 55). Bu yüzdengüzel insanların bir niteliğisözü dinleyip onun en güzeline uymaktır (39/Zümer18). En güzel dingüzellikler sergileyerek 'a teslim olanların dinidir (4/Nisâ125). fiilsöz ve hükmüyle en güzelin kaynağı olduğundan en güzel isimler (esmâu'l-hüsnâ) da O'nundur (7/A'râf180; 20/Tâhâ8; 59/Haşr24). Kur'an'ın ideal insanı "muhsin" diye anılmaktadır. Kur'an'da 39 kez tekrarlanan "muhsin" güzel düşünüp güzel eylemler yapan kişi demektir. Muhsintamamına yakın yerde çoğul şekliyle kullanılmıştır. Bu da gösterir kigüzellik üretimi toplumsal bir idrâk ve uğraş olmadan fazla gelişemez. Kur'an'ın kılavuzluğurahmeti ve öğüdümuhsinler (güzel düşünüp güzel şeyler üretenler) içindir; Kur'an onlara hayır ve bereket getirir (31/Lokman3). Güzelle ilgisi kopukgüzelliği hayatından silmiş kişiler ve toplumlar Kur'an'ın hidâyetini anlayamazlar ki ondan hayır ve bereket görsünler. Güzele düşmanlık sergileyenler ise Kur'an'ın rahmetinden nasipsizlikle kalmazlar onun lânetine de uğrarlar. Leyl sûresi 6-9. âyetlerbu lânetlenmenin kanıtı olarak hayatın zorlaştırılmasınıkaosa itilmeyi göstermektedir. Kur'ankendi bağlılarını "sözleri dinleyip onların en güzeline uyan insanlar" olarak tanıtmaktadır (39/Zümer18). Bu demektir kigüzellikten uzak bir çağrıadına ne denirse densinhangi iddia ile ortaya sürülürse sürülsün 'ın değer vereceği bir dâvet değildir. Kur'antüm iddialarıinatları ikiyüzlülüklerisloganları aşan ölümsüz bir ilke getirmekte ve insanın dikkatini bu ilkeye çekmektedir: "Güzel düşünmeningüzellik üretmenin karşılığı güzellikten başkası olmayacaktır" (55/Rahmân60). Güzellik üretenlerin karşılıkları diğer üretimlerden farklı olarak iltimaslıfazla olarak verilecektir (10/Yûnus26). Güzelliğin hayatı kolaylaştırmasıbelki de o "fazlalar" yüzündendir. Çirkinliği güzelle değiştirme veya çirkinin ardından güzel sergilemeçirkinin sonuçlarını silip süpürür kibu da 'ın af ve bağışının bir uzantısıdır. Bu yüzden Kur'an insanı sürekli olarak çirkini güzelle değiştirmeye çağırır (13/Ra'd22; 28/Kasas 54; 11/Hûd113; 25/Furkan70; 27/Neml11). Çirkine güzelle karşılık verme yeteneği en azılı düşmanı en samimi dost haline getirebilir (41/Fussılet34). Kehf sûresi104. âyetisınaat yönüyle üretilen güzelliğin gerçek bir güzellik olmadğınısadece bunu üretenlere bir güzellik sanısı verdiğini belirtiyor. Âyeti iyi değerlendirmek içinkendinden önceki âyetle bağlantısını dikkate almak gerekiyor. Şöyle deniyor: "De ki; sizeyaptıkları işler bakımından en çok hüsrâna uğrayanları bildireyim mi? Bunlar o kimselerdir kidünya hayatındaki gayretleri boşa gitmiştir de buna rağmen onlar sınaat yoluyla güzellikler sergilediklerini sanırlar." (18/Kehf104). Bu âyetten yola çıkarak diyebiliriz kiteknolojinin elinden beklenen bir güzellikgüzellik adına aldanıştan ibârettir. Esasen Kur'an insanın süslenip püslenen bazı çirkinlikleri güzellik gibi görebilen bir yapıya sahip olduğuna dikkat çeker. Ve buinsanın sapma noktalarından biridir (35/Fâtır8; ayrıca bkz. 3/Âl-i İmrân 120; 9/Tevbe50). güzeldirmuhsindir. En büyük ihsan sahibi olduğu için Kur’an’da “ her şeyi güzel bir şekilde yarattı" (32/Secde7; ayrıca bkz. 40/Mü'min64; 64/Teğâbün3; 59/Haşr24) denilmektedir. Eğer insanlar hep güzel işler yaparlarsadavranışlarını ‘ihsân’ üzere gösterirlersebunun karşılığı olarak ‘ihsân’ görürlergüzellikle muâmele edilirler (55/Rahmân60). ihsân sahibi olangüzel davranışlarda bulunanları övmektedir: “Kimdin yönünden iyilik edici (ihsân sahibi) olarak yüzünü ’a teslim edip dosdoğru İbrahim dinine tâbi olan kimseden daha güzel olabilir? İbrahim’i dost edinmişti.” (4/Nisâ125). güzel işler sergileyen ihsân sahipleriyle beraberdironları severonları koruronlara dünya ve âhirette iyilikler verir (2/Bakara195; 3/Âl-i İmrân 134147; 5/138593; 7/A’râf57; 9/Tevbe120; 29/Ankebût 69 vd.). “...Biz muhsinlere (güzellik sergileyen ve iyilik yapanlara) ziyâde vereceğiz (mükâfatı arttıracağız)' dedik." (2/Bakara 58) “...İhsân edin (her türlü hareket ve davranışınızı güzel ve dürüst yapın); muhsinleri (güzel iş yapanları) sever.” (2/Bakara195) “O takvâ sahipleri kibollukta da darlıkta da için infak ederler (harcarlar); öfkelerini yutarlar ve insanları affederler. da ihsân sahiplerini (güzel davranışta bulunanları) sever.” (3/Âl-i İmrân134) “'a ibâdet edin ve O’na hiçbir şeyi şirk/ortak koşmayın. Ana babaya akrabayayetimlereyoksullarayakın komşuyauzak komşuya yakın arkadaşayolcuyaellerinizin altında bulunanlara ihsân edin/iyi davranın. kendini beğenen ve daima böbürlenen kimseyi sevmez.” (4/Nisâ36) "Öne geçen ilk muhâcirler ve ensâr ile onlara ihsânla/güzellikle tâbi olanlar var yaişte onlardan râzı olmuşturonlar da 'tan râzı olmuşlardır. onlaraiçinde ebedî kalacaklarızemininden ırmaklar akan cennetler hazırlamıştır. İşte bu büyük kurtuluştur." (9/Tevbe100) “İhsân edenlere/güzel amel işleyenlere daha güzel mükâfat (cennet)bir de fazlası vardır. Onların yüzlerine ne bir toz (kara leke) bulaşırne de bir horluk (gelir). İşte onlar cennet ehlidirler. Ve onlar orada ebedî kalacaklardır.” (10/Yûnus26) “Sabırlı olçünkü ihsân sahibi muhsinlerin (güzel iş yapanların) mükâfatını zâyi etmez.” (11/Hûd115) “Muhakkak ki adâletiihsânı (güzel iş yapmayı iyiliği)akrabaya yardım etmeyi emreder. Çirkin işlerifenâlık ve azgınlığı da yasaklar. Odüşünüp tutasınız diye size öğüt veriyor.”(16/Nahl90) “Eğer ihsân ederseniz (güzel davranışlarda bulunursanız)kendinize ihsân etmiş olur; kötülük ederseniz yine kendinize etmiş olursunuz...” (17/İsrâ7) “İman edip sâlih amel işleyenler (bilmelidirler ki) Bizgüzel işler yapanların (ahsene amelâ) ecrini zâyi etmeyiz. İşte onlaraiçinden ırmaklar akan Adn cennetleri vardır...” (18/Kehf30-31) "... sana ihsân ettiği gibisen de (insanlara) ihsân (güzellikler) sergile..." (28/Kasas 77) “(İnsanları) ’a çağıransâlih/iyi ve güzel iş yapan ve ‘ben müslümanlardanım’ diyenden daha güzel sözlü kim olabilir? Hasene/güzellikiyilik ile; seyyie/çirkinlik kötülük bir olmaz. (Sençirkinliği/kötülüğü) en güzel olan şeyle uzaklaştır; o zaman (bakarsın ki) seninle arasında düşmanlık olan kimsesanki sıcak bir dost oluvermiştir.” (41/Fussılet33-34) “Biz insanaana babasına ihsânı/güzel davranıp iyilik etmesini tavsiye ettik...” (46/Ahkaf15)
Allah Güzeldir; Her Yaptığı Ve Yarattığı Da Güzeldir